Digituki
Mitä digituki on?
Digituki antaa tukea sähköiseen asiointiin sekä palveluiden ja laitteiden käyttöön. Se auttaa asiakasta käyttämään laitteita ja asioimaan sähköisissä palveluissa itsenäisesti ja turvallisesti.
Digituen muotoja ovat lähituki, etätuki ja koulutukset. Digituen sisältö voi vaihdella. Se voi olla esimerkiksi sähköisen asioinnin opastamisesta, sovellusten asentamista tai sovellusten ja palvelujen käyttöönotossa neuvomista. Jokainen tukea antava organisaatio määrittää, minkälaista digitukea se tarjoaa.
Viranomaisilla on hallintolain mukainen velvollisuus neuvoa omien palvelujensa käytössä. Jokaisen viranomaispalvelun yhteydestä tulee löytyä avun yhteystiedot.
Pirkkalassa eri toimijat tarjoavat digitukea erilaisiin tarpeisiin. Alla olevasta listasta löydät tarkempaa tietoa saatavilla olevasta digituesta. Kaikki listassa olevat toimijat joko noudattavat tai pyrkivät noudattamaan Digi- ja väestötietoviraston (DVV) digituen eettistä ohjeistusta. Digituen tavoitteena on, että asiakas tekee asiat ohjaustilanteessa mahdollisuuksien mukaan itse ja oppisi käyttämään laitteita ja sähköisiä palveluita jatkossa itsenäisemmin. Digituen antaja antaa opastusta oman taitotasonsa puitteissa ja tarvittaessa ohjaa asiakkaan oikean palvelun piiriin.
Huomaathan, että digituen antaja voi joissakin tilanteissa opastamisen aikana nähdä asiakkaan henkilökohtaisia tietoja. Digituen antaja on tällaisissa tilanteissa vaitiolovelvollinen. Vahvan tunnistautumisen asiakas tekee aina itse. Asiakas on myös itse vastuussa omien laitteiden ja palveluiden käytöstä. Alla listattujen toimijoiden tarjoama digituki on maksutonta.
Digitukea Pirkkalassa
Asiointipiste
Pirkkalan kunnan Asiointipiste tarjoaa digitukea sähköisessä asioinnissa sekä Kelan, Digi- ja väestötietoviraston ja TE-toimiston palveluihin liittyen.
Tämä pitää sisällään seuraavat sisällöt
- tiliotteiden hakeminen verkkopankista ja tulostamisessa avustaminen (esim. liitteeksi Kelan perustoimeentulotukihakemukseen)
- lomakkeiden/hakemusten tulostamisessa neuvominen
- Kelan etäpalvelun (1 etäpalvelupiste Tiimassa) avaaminen ja sulkeminen asiakkaalle. Etäyhteyden kautta on mahdollisuus keskustella videoyhteydellä Kelan virkailijan kanssa
- Kelan liitteiden sähköisessä lähettämisessä avustaminen OmaKelan kautta
- kopiointi, skannaus ja tulostus
- kunnan palveluiden sähköisessä asioinnissa neuvominen (Timeworks-tilavaraukset Tiimassa, vikailmoitukset, palautelomake, venepaikkahakemukset)
Asiointipiste noudattaa digituen antamisessa DVV:n digituen eettistä ohjeistusta.
Pirkkalan kunnankirjasto
Pirkkalan kirjastojen antama digituki keskittyy seuraaviin sisältöihin
- sähköisen asioinnin ja palveluiden käyttö ja käyttöönotto
- tietokoneiden ja mobiililaitteiden peruskäyttö
- kirjastossa tulostamisessa, kopioimisessa ja skannaamisessa neuvominen
- kirjaston elektronisten aineistojen ja verkkokirjaston käyttö
Digitukea annetaan kirjastojen asiakaspalvelussa ilman ajanvarausta henkilökunnan käytettävissä olevan ajan ja resurssien puitteissa sekä erikseen varattavien aikojen kautta kirjastossa. Pirkkalan kirjasto pyrkii noudattamaan digituen antamisessa DVV:n digituen eettistä ohjeistusta. Lue lisää kirjaston digituesta kirjaston omalta digitukisivulta.
ATK Seniorit Mukanetti ry.
ATK Seniorit Mukanetti ry. järjestää ikäihmisille koulutusta sekä ohjausta tietokoneiden, tablettien ja kännyköiden käyttöön. Digitukea antavat vertaisohjaajat. Vertaisohjaajat opastavat eri opastuspisteissä Pirkanmaalla. Maksuton opastus ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Lisäksi ATK Seniorit Mukanetti ry. tarjoaa jäsenetuna kotiopastusta.
Pirkkalassa vertaisohjaajat antavat digitukea Pirkkalan pääkirjaston tiloissa. Digitukea annetaan enimmäkseen ns. matalan kynnyksen periaatteella lähitukena, kerran kahdessa viikossa järjestetyillä opastuskerroilla ilman ajanvarausta. Toisinaan on esillä jokin digitukeen liittyvä teema. Tiedot opastusajoista julkaistaan kunnan tapahtumat -sivuilla ja Pirkkalaisen MeNyt-palstalla.
Digituen antamisessa noudatetaan digi- ja väestöviraston digituen eettistä ohjeistusta ja digituen eettisen ohjeistuksen soveltamisohjeita. Lisäksi ATK Seniorit Mukanetti ry:n digiopastajille on laadittu erillinen digituen antamisen ohjeistus, jossa on erillisiä ohjeita esimerkiksi kotiopastukseen, ja jota he noudattavat digituen antamisessa. Etäopastus hoidetaan yhteistyössä SeniorSurfin ikätukihankkeessa.
Pirkkalan seurakunnan Apurit
Pirkkalan seurakunnassa digitukea tarjoavat diakoniatoimintaan liittyen mm. seurakunnan apurit. Apurit ovat seurakunnan ohjauksessa toimiva miesryhmä, joka tarjoaa palveluja lähinnä ikäihmisille, yksinäisille ja yksinhuoltajille. He sitoutuvat salassapitoon ja luottamukseen. Apurien palvelut ovat naapuriavun tyyppistä kertaluonteista apua pieniin asioihin. Tuen saaminen ei edellytä seurakunnan jäsenyyttä. Digitukea annetaan enimmäkseen lähitukena kotikäynneillä. Lisätietoja seurakunnan sivuilta. Digituen antamisessa noudatetaan digi- ja väestöviraston digituen eettistä ohjeistusta ja digituen eettisen ohjeistuksen soveltamisohjeita. Apureiden digiopastajille on lisäksi laadittu erilliset digituen antamisen ohjeistukset, joita he noudattavat digituen antamisessa.
Pirkkalan Elokolo
Yhteisöllinen kohtaamispaikka Pirkkalan Elokolo tarjoaa tukea puhelimen ja tietokoneen käyttöön ja järjestää ajoittain pisteittäistä digiopastusta. Lisäksi Pirkkalan Elokolon tiloissa on asiakkaiden käytettävissä asiakaskone ja tulostin Elokolon aukioloaikoina. Elokolon digiopastajat pyrkivät noudattamaan DVV:n digituen eettistä ohjeistusta. Lisätietoa ja yhteystiedot löydät Elokolon omilta sivuilta.
Löysitkö mitä etsit?
Digitukea verkossa:
Kansalaisneuvonta
Kansalaisneuvonta on verkkosivu, joka ohjaa oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palvelun käytössä. Tutustu kansalaisneuvonnan verkkosivuihin tästä linkistä.
Digitukea antavien tahojen omia ohjeistuksia:
ATK Seniorit Mukanetti ry:n digiopastajille suunnatut digituen antamisen ohjeistukset
Pirkkalan seurakunnan Apureiden digiopastajille suunnatut digituen antamisen ohjeistukset