Suomen ympäristökeskuksen ennakkotiedon mukaan Pirkkalan kasvihuonekaasupäästöt laskivat viime vuonna 9,5 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Ilmastopäästöt ovat Hinku-laskennan mukaan laskeneet 27,4 % vuoden 2007 vertailutasosta (107,8 ktCO2e) vuoteen 2023 mennessä (78,4 ktCO2e). Päästöjen laskeva trendi johtuu pääosin energiasektorin eli sähkön- ja kaukolämmöntuotannon päästöjen vähenemisestä sekä kiinteistöjen energiatehokkuustoimista. Vaikka päästöt ovatkin laskeneet, päästövähenemän trendi on liian hidas suhteessa Hinku-tavoitteeseen. Pirkkalassa Hinku-tavoitteen eli 80 prosentin päästövähenemän mukainen tavoitetaso vuoteen 2030 mennessä on 21,6 ktCO2e.
Suurin päästölähde Pirkkalassa on tieliikenne, jonka osuus kaikista päästöistä on yli 40 %. Suurimpana haasteena Pirkkalassa on tieliikenteen päästöjen väheneminen. Tätä tavoitetta on Pirkkalassa pyritty määrätietoisesti edistämään muun muassa lisäämällä joukkoliikenteen sekä kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta. Tältä osin työ jatkuu tulevina vuosina muun muassa ratikkalinjan rakentamisena.
Pirkkalan kunnan kasvu näkyy kokonaispäästöjen kehityksessä siten, että päästöjen vähenemä on asukaskohtaisesti laskettuna ollut huomattavasti suurempi kuin kokonaispäästöinä. Pirkkalassa asukaskohtaiset päästöt ovat laskeneet 44,8 % vuosina 2007–2023. Ennakkotiedon mukaan Pirkkalan asukaskohtaiset päästöt olivat vuonna 2023 noin 3,8 tCO2e.
Suomen ympäristökeskuksen Hinku-laskenta ei huomioi maankäyttösektorin päästöjä. Pirkanmaan hiilinielujen ja -varastojen nykytila ja skenaariot -loppuraportin mukaan koko Pirkanmaalla metsät ovat muuttuneet nettopäästölähteiksi pääosin suurten hakkuumäärien takia. Pirkkalan metsien nielut ovat hieman metsien hiilidioksidipäästöjä suuremmat eli metsät toimivat edelleen niukasti nettonieluina (noin 1250 tCO2e/vuosi). Haasteena Pirkkalassa on metsien pinta-alan vähenemisen estäminen. Metsämaan pinta-ala on Pirkkalassa vähentynyt yli 5 % vuosien 2005 ja 2021 välillä.