Valitse sivu
Etusivu / Uutiset / Pirkkalan asukkaat antavat kunnan palveluille yleisarvosanan 8,6

Pirkkalalaiset ovat varsin tyytyväisiä kunnan palveluihin, joista moni saa kiitettävän kouluarvosanan. Alin arvosanakin on hyvä kahdeksan. Kuntalaisista 93 prosenttia kokee, että Pirkkala on sekä viihtyisä että turvallinen paikka asua.

”Pirkkalan palvelutaso on jo pitkään ollut varsin hyvä. Ilahduttavaa on, että olemme onnistuneet jopa parantamaan sitä entisestään. Palveluiden saama keskiarvo nousi viime vuodesta 0,1 yksikköä”, toteaa Pirkkalan pormestari Marko Jarva.

”Tulevaisuuskin näyttää valoisalta. Suunnittelussa ja toteutuksessa on useita hankkeita, jotka tuovat kuntalaisille lisää mahdollisuuksia parantaa elämänlaatua. Raitiotien rakentaminen alkaa jo tämän vuoden lopulla. Uusi Pirkkala-sali avautuu laajempaan käyttöön vuoden alussa. Verso-rakennuksen pihatöiden ja vapaa-aikakeskus Varpun perusparannuksen myötä Pirkkala-kampus valmistuu kokonaisuudessaan. Suunnittelupöydällä ovat myös esimerkiksi Loukonlahden liikuntapuisto ja Kalliomäen palvelukiinteistö.”

”Moni ilahtuu varmasti myös siitä, että hiihtolatujen kunnossapito paranee latukoneen ja reittien pohjien kunnostuksen myötä”, Jarva arvelee.

Varhaiskasvatus ja lukio nostivat arvosanojaan

Tutkimuksen avulla Pirkkalan kunta seuraa palveluissa ja niistä saaduissa kokemuksissa tapahtuvia muutoksia. Vastaajia pyydettiin arvioimaan taloutensa käyttämät palvelut kouluarvosanalla 4–10.

Eniten kuntalaisten arviot ovat parantuneet varhaiskasvatuksesta; sekä varhaiskasvatuksen (9) että avoimen varhaiskasvatuksen (8,8) arvosanat nousivat 0,5 yksikköä viime vuodesta. Pirkkalan yhteislukio paransi arvosanaansa 8,6:sta 9:ään. Eniten heikentyi esiopetuksen arvosana, joka laski 0,3 yksikköä numeroon 9. Arvio pysyi siis kuitenkin edelleen kiitettävänä. Muut arvosanat ovat pysyneet ennallaan tai parantuneet tai heikentyneet hieman, 0,1–0,2 yksikköä.

Kysely sisälsi myös kunnan imagoon ja kuntalaisuuteen sekä vastaajien elämänlaatuun ja terveyteen liittyviä väittämiä. Vastaajista 93 prosenttia pitää Pirkkalan kuntaa sekä viihtyisänä että turvallisena asuinpaikkana, kun yhteen lasketaan väittämien paikkansapitävyyteen erittäin hyvin ja melko hyvin vastanneiden osuudet. Elämänlaatuunsa Pirkkalassa vastaajista on tyytyväisiä 91 prosenttia.

Toivelistalla uimahalli ja parempia liikenneyhteyksiä

Tutkimuksen avulla Pirkkalan kunta kartoittaa myös asukkaiden toiveita ja odotuksia, sillä vastaajilla on mahdollisuus antaa avointa palautetta. Kuntalaisten toivelistan kärjessä on jo pitkään ollut uimahalli, niin tässäkin tutkimuksessa.

”Yhdessä Tampereen kaupungin kanssa tehtävä esiselvitys uimahallista valmistuu alkuvuodesta, jonka jälkeen voimme miettiä mahdollista toteutusta”, kertoo kansliapäällikkö Jaakko Joensuu.

Avoimissa vastauksissa nousivat kärkitoiveina esiin myös paremmat joukkoliikenneyhteydet Pereelle ja kirkonkylälle sekä huoli viherympäristön säilymisestä.

”Olemme yhteistyössä Nyssen kanssa selvittäneet mahdollisuuksia parantaa Pereen joukkoliikennettä. Suunnitelmissa on rakentaa ensi kesänä Killontorintien alkuun kääntöpaikka, joka mahdollistaa paremmat vuorot ja vaihtoyhteydet. Yhteyksiä kirkonkylälle parannamme kehittämällä palveluliikennettä, jonka on tarkoitus kattaa koko kunnan alue kilpailutuksen jälkeen”, Joensuu vastaa asukkaiden huoliin.

”Tampereen kaupunkiseutu on kasvukeskus, joten myös Pirkkalan väkiluvun ennustetaan kasvavan hyvää vauhtia. Kasvu ohjataan kuitenkin pääasiassa joukkoliikennekäytävän varrelle, ja viher- ja virkistysalueet huomioidaan suunnittelussa”, jatkaa Joensuu.  

Tilavarausten ja lupa-asioiden hoito halutaan sähköisiksi

Kuntalaiset ovat käyttäneet eniten sähköisiä palveluja kirjasto-, varhaiskasvatus- ja vapaa-ajan palveluissa sekä rakentamiseen liittyvien asioiden hoitamisessa. Myös palautekanavien, kuten Haloo Pirkkala -sovelluksen ja vikailmoitus- ja palautelomakkeiden, käyttö on suosittua. Vastaajat toivoivat sähköisten palvelujen lisäämistä tilavarauksien ja lupa-asioiden hoitamiseen. Lisäksi toivottiin ikäihmisille suunnattua opastusta sähköisiin palveluihin.

Tiedon julkisista palveluista vastaajat saavat pääasiassa kunnan verkkosivuilta (64,5 %) ja paikallislehdestä (58,2 %). Kolmantena oleva ystävien ja tuttavien eli suositusten osuus (51,6 %) on selkeästi kasvanut. Sosiaalisesta mediasta tietoa saa 20,9 % vastaajista.

Pirkkalan asukastyytyväisyystutkimus perustuu 651 vastaukseen. Tutkimus toteutettiin otantaan perustuvana kyselynä, johon vastattiin puhelinhaastattelussa tai sähköisellä lomakkeella touko-elokuussa 2024. Asukastutkimus on toteutettu vuosittain vuodesta 2015 alkaen.

Lisätiedot

Pirkkalan asukastutkimus 2024

Jaakko Joensuu
kansliapäällikkö
050 443 4468
jaakko.joensuu@pirkkala.fi

Löysitkö mitä etsit?

Kiitos palautteesta"